تبلیغات
سلام بر بقیة الله اعظم (عج) - ارتباط حضرت مهدی(عج) با امام حسین (ع)
 ارتباط حضرت مهدی(عج) با امام حسین (ع) ... عمومی ,
ارتباط حضرت مهدی(عج) با امام حسین (ع)
 
چون در آن ساعتی كه دشمنان، جدّم امام حسین علیه السلام را به قتل
 
رساندند فرشتگان با ناراحتی در حالی كه ناله سرداده بودند عرض كردند
 
پروردگارا! آیا از كسانی كه برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه
 
شهید كردند در می‏گذری؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحی فرستاد كه: ای
 
فرشتگان من! سوگند به عزّت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت هر چندب
 
بعد از مدّت زمان زیادی.

طلیعه

از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به
 
موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالی
 
نبوده است. پیروان هر یك از حق‏مداران گذشته، همواره بسترسازان
 
حق‏گرایان آینده بوده‏اند و حق گرایان آینده تداوم‏بخشان راه حق‏پرستان
 
گذشته. وضعیت باطل‏پیشه‏گان و دور افتادگان از صراط مستقیم نیز بر
 
همین منوال بوده است.در این میان ارتباط حجتهای الهی در تداوم ‏بخشیدن
 
به مسیر صحیح هدایت و سعادت بشر بسیار عمیق‏تر و محكم‏تر بوده است؛
 
چرا كه هر نبیّ و ولیّ الهی با در نظر گرفتن شرایط عصری كه در آن به
 
سر می‏برد راه انبیا و اولیای الهی پیش از خود را تداوم می‏بخشد. به عبارت
 
دیگر همه انبیا و اولیای الهی چراغهای نورانی هدایتند؛ منتهی هر كدام
 
متناسب با شرایط زمانی و مكانی خود به نور افشانی می‏پردازند.

در فرهنگ اسلامی ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان جانشینان پیامبر اسلام
 
صلی الله علیه و آله همگی نور واحدند و هدف مشتركی را دنبال می‏كنند.
 
وجود هر یك از آنان همانند یك مشعل روشن یا عَلَم سرافراز، مسیر صحیح
 
و كامل هدایت را به بندگان خدا نشان می‏دهند و آنان را از گرفتار شدن به
 
ضلالت و گمراهی باز می‏دارند. با این همه ارتباط و پیوستگی بعضی از
 
آنها با همدیگر از ویژگی و خصوصیتی برخوردار است كه از بررسی این
 
گونه از پیوندها می‏توان با مراحل گوناگون چگونگی تداوم مبارزه حقّ و
 
باطل و سرنوشت نهایی این مبارزات و همینطور با بخشی از ریزه‏كاریهای
 
دقیق سنتهای الهی و روند تحقق نهایی اهداف حیات بخش انبیا و اولیای الهی
 
آشنا شد.

بدون تردید پیوستگی و ارتباط امام حسین علیه السلام با آخرین حجت الهی
 
حضرت بقیة‏اللّه‏ عجل الله فرجه بسیار بارز و در خور تعمّق است؛ چرا كه
 
با بررسی ابعاد مختلف پیوند این دو حجّت الهی به‏خوبی چگونگی فراهم
 
شدن بستر حاكمیّت احكام و ارزشهای الهی در سرتا سر عالم مشخص
 
می‏شود. این نوشته در پی آن است كه برخی از پیوستگیهای حضرت
 
سیدالشهداءعلیه السلام با موعود بزرگ جهانی حضرت مهدی علیه السلام
 
را روشن سازد.

الف) امام مهدی عجل الله فرجه از تبار امام حسین علیه السلام

در مجموعه روایات منقول از پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و ائمه
 
اطهارعلیه السلام بارها تصریح شده است كه منجی عالم بشریت حضرت
 
مهدی علیه السلام از نسل امام حسین علیه السلام است. از جمله روایت شده
 
است كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله در یكی از روزهای آخر عمر
 
مباركشان در حالی كه دست‏شان را به شانه امام حسین علیه السلام گذاشته
 
بودند خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا علیه السلام فرمودند:

مهدی این امت از نسل این فرزندم است. دنیا به پایان نخواهد رسید مگر
 
این‏كه مردی از اولاد حسین علیه السلام قیام كرده جهان را باعدل و داد پر
 
سازد...1ایشان در جای دیگر در ضمن معرفی ائمه اطهار علیهم السلام
 
می‏فرمایند:

چامامان بعد از من دوازده نفرند كه نُه نفر از آنها از تبار فرزندم حسین
 
علیه السلام است كه نهمین نفرشان قائم است این دوازده تن اهل بیت و
 
عترت من هستند. گوشت آنها گوشت من و خون آنها از خون من است.2

امیر مؤمنان علی‏بن‏ابی‏طالب علیه السلام روزی به حضرت اباعبداللّه ‏علیه
 
السلام فرمودند: نهمین فرزند تو ای حسین، قائم آل‏محمّد صلی الله علیه و آله
 
است او دین خدا را آشكار ساخته و عدالت را در سرتاسر زمین حاكمیّت
 
خواهد بخشید...3در این باره خود امام حسین علیه السلام نیز می‏فرمایند:
 
نهمین فرزند من، قائم به حقّ است خداوند به وسیله او زمین مرده را دوباره
 
زنده خواهد ساخت و دین را حاكمیّت خواهد بخشید. او حق را برخلاف میل
 
مشركان و دشمنان احقاق خواهد كرد.4

ب) تحقق اهداف عاشورا با قیام مهدی علیه السلام

امام حسین علیه السلام با هدف زنده ساختن احكام قرآن و سنّت پیامبر اكرم
 
صلی الله علیه و آله و از بین بردن بدعتهایی كه در نتیجه حاكمیت بنی امیّه
 
در دین ایجاد شده بود قیام كردند و در طول مسیر مدینه تا كربلا ضمن
 
اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند:من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله قیام كرده‏ام می‏خواهم امر به معروف و نهی
 
از منكر كنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراكرم صلی الله علیه
 
و آله و پدرم علی‏بن‏ابی‏طالب علیه السلام عمل می‏كنم.5آن حضرت در
 
نامه‏ای به بزرگان قبایل بصره تصریح می‏كنند:من شما را به كتاب خدا و
 
سنّت پیامبرش دعوت می‏كنم. در شرایطی كه اكنون ما زندگی می‏كنیم سنت
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله از بین رفته و به جای آن بدعت و احكام و
 
ارزشهای غیر اسلامی نشسته است مرا بپذیرید و به یاری من برخیزید. شما
 
را به راه ارشاد و رستگاری هدایت خواهم كرد.6از مجموعه سخنان امام
 
حسین علیه السلام اهداف والای نهضت عاشورا به ‏خوبی روشن می‏شود كه
 
احیای قرآن، احیای سنت نبوی و سیره علوی، از بین بردن كج‏رویها، حاكم
 
ساختن حق، حاكمیّت بخشیدن به حق‏پرستان، از بین بردن سلطه استبدادی
 
حكومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه‏های اجتماعی و اقتصادی
 
و... از جمله آنهاست.

از طرف دیگر وقتی اهداف قیام منجی عالم بشریت و ویژگیهای حكومت
 
جهانی آن حضرت را مورد بررسی قرار می‏دهیم همین اهداف و انگیزه‏ها
 
حتی با تعابیر مشابه با تعابیر به ‏كار رفته در مورد نهضت حسینی قابل
 
مشاهده است.

حضرت علی بن ابیطالبعلیه السلام در توصیف سیره حكومتی امام مهدی
 
علیه السلام می‏فرمایند:

هنگامی كه دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدی موعود
 
علیه السلام] امیال نفسانی را به هدایت بر می‏گرداند و در شرایطی كه
 
دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل خواهند كرد او آراء و عقاید را
 
به قرآن باز می‏گرداند. او به مردم نشان خواهد داد كه چگونه می‏توان به
 
سیره نیكوی عدالت رفتار كرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی
 
را زنده خواهد ساخت.7

امام باقر علیه السلام در روایتی می‏فرمایند: قائم آل محمّد صلی الله علیه و
 
آله مردم را به سوی كتاب خدا، سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و ولایت
 
علی بن ابی طالب علیه السلام و بیزاری از دشمنان آنان دعوت خواهد كرد. 8

امام صادق علیه السلام می‏فرمایند: حضرت مهدی علیه السلام تمام بدعتهای
 
ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهد برد و در مقابل،
 
تك‏تك سنتهای نبوی را به اجرا در خواهد آورد.9آن حضرت در جای دیگر
 
ضمن تصریح به این حقیقت كه امام مهدی علیه السلام بر طبق سیره و
 
روش رسول اكرم صلی الله علیه و آله عمل خواهد كرد؛ درباره اصلاحات
 
انجام شده توسط آن حضرت چنین می‏فرماید:

قائم آل محمّد صلی الله علیهم به همان شیوه‏ای كه پیامبر اكرم صلی الله علیه
 
و آله رفتار می‏كردند رفتار خواهد كرد آنچه از نشانه و ارزشها و شیوه‏های
 
جاهلیت كه باقی مانده‏اند از میان برمی‏دارد و پس از ریشه كن كردن بدعتها
 
احكام اسلام را از نو حاكمیّت می‏بخشد.10

امام صادق علیه السلام در زمینه نوع قضاوت و داوری و برخورد آن
 
حضرت با ظلم و ستم نیز می‏فرمایند: چون قائم ما قیام كنند در بین مردم به
 
عدالت داوری خواهند كرد و در زمان او بساط ستم و بیداد از روی زمین
 
جمع خواهد شد و راهها امن شده... و هر صاحب حقّی به حقّ خود دست
 
خواهد یافت و احكام و ارزشهای حیات‏بخش دینی در سرتاسر جامعه
 
حاكمیّت پیدا خواهد كرد.11نتیجه آن كه علاوه بر مشترك بودن اهداف
 
نهضت عاشورا با قیام امام مهدی علیه السلام در زمان حكومت جهانی
 
حضرت ولی عصر علیه السلام بذرها و نهالهای غرس شده در جریان قیام
 
كربلا به بار خواهد نشست و به بركت آن، جهان پر از عدل و داد خواهد
 
شد و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق خواهد یافت و بشر طعم
 
واقعی صلح و امنیّت و سعادت را خواهد چشید.

ج) مهدی علیه السلام منتقم خون امام حسین علیه السلام

یكی از القاب حضرت مهدی علیه السلام منتقم است. در توضیح علّت
 
برگزیده شدن این لقب بر آن حضرت مطالب زیادی در سخنان اهل بیت
 
علیهم السلام وارد شده است. از جمله در روایتی كه از امام محمّدباقر علیه
 
السلام نقل شده، وقتی از آن حضرت سؤال می‏كنند كه چرا فقط به آخرین
 
حجّت الهی قائم گفته می‏شود؟ آن حضرت در پاسخ می‏فرمایند:

چون در آن ساعتی كه دشمنان، جدّم امام حسین علیه السلام را به قتل
 
رساندند فرشتگان با ناراحتی در حالی كه ناله سرداده بودند عرض كردند
 
پروردگارا! آیا از كسانی كه برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه
 
شهید كردند در می‏گذری؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحی فرستاد كه: ای
 
فرشتگان من! سوگند به عزّت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت هر چند
 
بعد از مدّت زمان زیادی. آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان
 
امام‏حسین علیه السلام را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یكی از آنان كه
 
در حال قیام بود فرمود: با این قائم از دشمنان حسین علیه السلام انتقام
 
خواهم گرفت.12در تفسیر آیه «وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً...؛
 
هر كس مظلومانه كشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار
 
می‏دهیم»...13از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه: مراد از
 
مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین علیه السلام است كه مظلوم كشته شد
 
و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدی علیه السلام است.14امام‏باقر
 
علیه السلام نیز تصریح می‏كنند: ما اولیای دم امام حسین علیه السلام هستیم.
 
هنگامی كه قائم ما قیام كنند پی‏گیری خون امام حسین علیه السلام خواهد
 
كرد.15در دعای ندبه نیز به این حقیقت با این تعبیر تصریح شده است: أینَ
 
الطالِبُ بِدَمِ المَقتولِ بِكَربَلا.

كجاست آن عزیزی كه پس از ظهورش خون شهید مظلوم كربلا را از
 
دشمنان باز پس خواهد گرفت...16

همچنین روایت شده است كه حضرت مهدی علیه السلام پس از ظهور بین
 
ركن و مقام برای مردم خطبه خواهد خواند و در مهم‏ترین قسمت خطبه به
 
صورت مكرر با نهایت اندوه و تأثر شهادت مظلومانه امام حسین علیه
 
السلام را مورد اشاره قرار خواهد داد از جمله خواهد فرمود:

ای مردم جهان! منم امام قائم. منم شمشیر انتقام الهی كه همه ستمگران را به
 
سزای اعمالشان خواهم رساند و حقّ مظلومان را از آنها پس خواهم گرفت. ا
 
ی اهل عالم! جدّم حسین بن علی علیه السلام را تشنه به شهادت رساندند و
 
بدن مبارك او را عریان در روی خاكها رها كردند. دشمنان از روی كینه
 
توزی جدم حسین علیه السلام را ناجوانمردانه كشتند...17

در حقیقت با این گونه از عبارات نوید انتقام خون به ناحق ریخته امام حسین
 
علیه السلام را به جهانیان خبر می‏دهد...

و هم چنین به دلالت روایات فراوانی شعار یاران امام مهدی علیه السلام پس ا
ز ظهور این جمله بسیار الهام‏بخش است: یالثارات الحُسَین علیه السلام.18
 
ای بازخواست كنندگان خون حسین علیه السلام.

این جمله اشاره به این معنا دارد كه هنگام انتقام خون پاك امام حسین علیه
 
السلام فرارسیده است كسانی كه می‏خواهند از دشمنان آن حضرت انتقام
 
خون به‏ناحقّ ریخته حجّت الهی را بگیرند مهیا شوند.

د) مهدی همیشه به یاد حسین

از آنجا كه امام حسین علیه السلام با تمام وجود همه توانمندیها و سرمایه‏های
 
خود را ایثار كرد تا اسلام را از خطر اساسی برهاند؛ آخرین حجت الهی نیز
 
تصریح دارند كه همواره به یاد ایثارگری و فداكاریهای آن حضرت هستند و
 
شب و روز با یادآوری مصیبتهایی كه بر ایشان روا داشته شد خون گریه
 
می‏كنند.

در بخشی از زیارت «ناحیه مقدسه» در این باره می‏خوانیم: ...اگر روزگار
 
وقت زندگی مرا از تو [ای حسین] به تأخیر انداخت و یاری و نصرت تو در
 
كربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینك من هر آینه صبح و شام به یاد
 
مصیبتهای تو ندبه می‏كنم و به جای اشك بر تو خون گریه می‏كنم...

بدون تردید این قبیل از تعابیر نهایت محبّت و دلبستگی حضرت مهدی علیه
 
السلام رابه سیّد الشهداء علیه السلام نشان می‏دهد و ضرورت زنده نگه
 
داشتن خاطره اباعبداللّه علیه السلام از جمله از طریق عزاداری برای آن
 
حضرت را مورد تأكید قرار داده و عمق فاجعه كربلا و جنایت بنی امیه به
 
اسلام و انسانیت را افشا می‏كند.

حتی این به یاد امام حسین علیه السلام بودن در عملكرد سایر ائمه اطهار
 
علیهم السلام نیز به چشم می‏خورد؛ یعنی آنها نیز در مواقع اشاره به
 
فداكاریها و مظلومیت های امام حسین علیه السلام به گونه‏ای موضوع امام
 
مهدی علیه السلام را مورد تأكید قرار داده‏اند به عنوان مثال در دعای ندبه
 
امام صادق علیه السلام یاد سیّد الشهداء علیه السلام به همراه امام مهدی علیه
 
السلام گرامی داشته شده است.

در حقیقت شكایت شهادت جانگداز حضرت امام حسین علیه السلام به
 
ساحت مقدّس حضرت بقیة‏اللّه علیه السلام شده است و درخواست می‏شود كه
 
به عنایت خداوند متعال هر چه زودتر زمینه ظهور فراهم شود بلكه هر چه
 
زودتر مهدی موعودعلیه السلام ظهور نموده انتقام خون آن حضرت را از
 
دشمنان بگیرند...و حتی به پیروان اهل بیتعلیه السلام توصیه می‏شود كه در
 
شب میلاد امام عصر (عج) از زیارت امام حسین علیه السلام غافل نشوند.

البتّه این موضوع به همین صورت در مورد امام حسین علیه السلام نیز
 
مطرح است؛ یعنی حضرت اباعبداللّه حسین علیه السلام نیز همواره به یاد
 
مهدی موعود بوده‏اند. در دعای روز ولادت امام حسین علیه السلام از امام
 
مهدی علیه السلام یاد می‏شود و در روز عاشورا و در زیارت عاشورا نام و
 
یاد مهدی علیه السلام تسلی بخش قلب سوزان شیفتگان اهل بیت علیهم السلام
 
است.

مجموعه این برنامه‏های حساب شده، پیوند عاشورا و امام حسین علیه السلام
 
را با قیام جهانی امام مهدی علیه السلام هر چه بیشتر روشن می‏سازند.

گذشته از همه آنچه بیان شد، طبق روایات بسیاری كه از حضرات
 
معصومین علیهم السلام نقل شده است در بسیاری از مسائل جزئی نیز امام
 
مهدی علیه السلام با امام حسین علیه السلام پیوستگیها و ارتباطات قابل
 
توجهی دارند كه از آن جمله است:

1. روز ظهور امام مهدی علیه السلام مقارن با روز عاشورا است. از امام
 
باقر علیه السلام روایت شده است: قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله در
 
روز شنبه كه مصادف با روز عاشورا؛ یعنی همان روزی كه حضرت
 
اباعبداللّه علیه السلام به شهادت رسیدند قیام خواهد كرد.19

2. از مجموعه روایات به خوبی روشن می‏شود همانگونه كه امام حسین
 
علیه السلام نهضت خود را از مكه آغاز كردند؛ یعنی پس از خارج شدن از
 
مدینه به مكه آمدند و از كنار بیت‏اللّه‏ قیام خود را به مردم خبر دادند و به
 
سمت كوفه حركت كردند، حضرت مهدی علیه السلام نیز از كنار بیت اللّه
 
جهانیان را به بیعت با خود فرا خواهد خواند و آن گاه حركتهای اصلاحی را
 
تداوم خواهد بخشید و در نهایت مقرّ حكومتی خویش را در كوفه قرار خواهد
 
داد.

3. حتی طنین صدای امام مهدی علیه السلام همان طنین صدای امام‏حسین
 
علیه السلام است. پیام مهدی علیه السلام همان پیام حسین علیه السلام است
 
كه فریاد می‏زند: ای مردم مگر نمی‏بینید به حقّ عمل نمی‏شود و از باطل
 
خودداری نمی‏گردد... امر به معروف و نهی از منكر كنار گذاشته شده است
 
و احكام الهی و سنن پیامبر صلی الله علیه و آله آشكار هتك می‏شود و...

این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به مردم جهان اعلام خواهد
 
شد كه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم
 
را به تبعیت از حقّ و اعراض از بدیها فرا خواندند: إنّ صوت القائم یشبه
 
بصوت الحسین علیه السلام.

صدای [گیرا و دلنواز] قائم شبیه [طنین خوش] صدای اباعبداللّه علیه السلام
 
است.

4. برخی از یاران حسین علیه السلام پس از رجعت در ركاب امام مهدی
 
علیه السلام به یاری آن حضرت خواهند پرداخت و حتی برخی از
 
فرشتگانی كه جزء اصحاب امام‏حسین علیه السلام بوده‏اند در خدمت قائم آل
 
محمّد صلی الله علیه و آله خواهند بود و... .
«أللّهمّ نرغب إلیك دولة كریمة تعزّبها الإسلام و أهله و تُذِّلُ بها النفاق و أهله...»


نوشته شده توسط محمد در سه شنبه 15 بهمن 1387 و ساعت 05:39 ب.ظ
ویرایش شده در شنبه 7 شهریور 1388 ساعت 06:14 ب.ظ
 نوشته های پیشین
+ امانت و امانتداری در فرهنگ اسلام
+ نداهای غیرعادی آسمانی در هنگام ظهور
+ احوال مردم در آخر الزمان
+ فتنه و آشوب جهانی
+ کشتار و مرگ در جهان قبل از ظهور
+ نشانه های ظهور، کسوف و خسوف
+ نشانه های ظهور، نفاق مردم
+ نشانه های ظهور، شرابخواری
+ تبریک
+ نشانه های ظهور، سختی روزگار
+ نشانه های ظهور، رواج گناه
+ نشانه های ظهور، خیانت در امانت
+ نشانه های ظهور و فساد عملی
+ نشانه های ظهور فساد
+ نشانه های ظهور ریا و تزویر

صفحات :