تبلیغات
سلام بر بقیة الله اعظم (عج) - مهدی(عج) در قرآن
 مهدی(عج) در قرآن ...
آیات ١

« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین/ و نمكن لهم

 

فی الارض و نری فرعون و هامان و جنود هما منهم ما كانوا یحذرون »

 

« و ما اراده می كنیم بر كسانی كه در زمین ضعیف گردیده اند منت گذاریم، و آنان را روی زمین

 

حكومت بخشیم و آنچه را كه فرعون و هامان و لشگریانشان را بیم داده بودیم از آنان بنمایانیم. »

 

در بخش سوم «نهج البلاغه» مولا علی بن ابیطالب علیه السلام چنین آمده: لتعطفن الدنیا علینا بعد

 

شماسها عطف الضروس علی ولدها: پس از آنكه دنیا مانند شتر تند خوئی كه از فرزند خود

 

میگریزد از ما گریخت سرانجام به سوی ما باز خواهد گشت.

 

۩ آیات۲
پ

س از این بیان حضرت علی علیه السلام آیه زیر را تلاوت فرمودند:

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین /

« وعد الله الذین امنوا و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض – كما استخلف الذین من قبلهم

 

– و لیمكنن لهم دینهم الذی ار تضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبد و ننی لایشكرون بی

 

شیئا و من كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون»

در تفسیر (مجمع البیان) طبرسی و (تفسیر عیاشی) و تفاسیر دیگر آمده كه حضرت امام علی بن

 

الحسین علیه السلام این آیه را خواند، آنگاه فرمودند: « آنان – به خدا قسم – شیعیان ما اهل

 

البیت هستند كه خدای تعالی این خلقت بخشیدن به آنان را به دست مردی از خاندان ما – كه مهدی

 

این امت باشد – انجام خواهد داد. مهدی همان كسی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله

 

درباره اش فرمود: اگر از دنیا جز یك روز باقی نمانده باشد، خدای تعالی آن را آنقدر طولانی سازد

 

تا آنكه مردی از عدل و داد پر كند، آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد»

 

۩ آیات٣

 

« و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون »

« و ما در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند. »

گو آنكه مفسران در معنای « زبور » اختلاف نموده اند و نیز درباره كلمه « ذكر » نیز فی الجمله ا

 

ختلافاتی وجود دارد؛ این اختلافات، اساسی و ریشه ای نیست. خواه مقصود از «زبور» اینجا كتاب

 

آسمانی نازل شده بر پیامبر خدا حضرت داوود علیه السلام باشد و خواه هر نوع كتاب آسمانی كه

 

بر انبیا نازل گردیده است – همچنین این كه مراد از كلمه « ذكر » در این آیه، تورات باشد یا قران

 

و یا لوح محفوظ – به هر حال معنی آیه در حد قول مفسران این است: ما در كتابهایی كه بر انبیا

 

نازل كردیم – یا در زبوری كه بر حضرت داوود نازل كردیم – پس از آوردن در ذكر – یا در ام

 

الكتابی كه در آسمان بوده كه یا لوح محفوظ است یا تورات و یا قرآن – نوشتیم كه : محققاً زمین

 

را بندگان صالح ما به ارث میبرند. طبرسی و دیگران در تفسیر این آیه از حضرت ابو جعفر امام

 

محمد بن علی الباقر علیهما السلام روایت مینمایند كه ایشان فرمودند : «آنان یاران مهدی علیه

 

السلام در آخر الزمان اند».

 


نوشته شده توسط محمد در سه شنبه 15 بهمن 1387 و ساعت 12:31 ق.ظ
ویرایش شده در شنبه 7 شهریور 1388 ساعت 07:16 ب.ظ
 نوشته های پیشین
+ امانت و امانتداری در فرهنگ اسلام
+ نداهای غیرعادی آسمانی در هنگام ظهور
+ احوال مردم در آخر الزمان
+ فتنه و آشوب جهانی
+ کشتار و مرگ در جهان قبل از ظهور
+ نشانه های ظهور، کسوف و خسوف
+ نشانه های ظهور، نفاق مردم
+ نشانه های ظهور، شرابخواری
+ تبریک
+ نشانه های ظهور، سختی روزگار
+ نشانه های ظهور، رواج گناه
+ نشانه های ظهور، خیانت در امانت
+ نشانه های ظهور و فساد عملی
+ نشانه های ظهور فساد
+ نشانه های ظهور ریا و تزویر

صفحات :